nl | fr | en

Dossier Feuerhand - 2017

1921. Berlijn is een stad van extremen. Politiek geweld teistert overdag de straten. ’s Nachts waart een seriemoordenaar rond die de media “De Viller” noemen. Men vermoedt dat hij een dolgedraaide veteraan uit de Eerste Wereldoorlog is, maar hij blijft onvindbaar.

In deze menselijke hogedrukpan staat de relatie tussen Paul Van Ostaijen en zijn onstuimige vriendin Emma Clément op scherp. Net als honderdduizenden anderen in Berlijn leven zij in armoede en zijn ze verslaafd aan cocaïne en andere drugs.

Wanneer Van Ostaijen in het appartement van de spionne Elise Kraiser in een opwelling het dossier Feuerhands Obsessie steelt, brengt de dichter een reeks dramatische gebeurtenissen op gang die een verrassend licht werpen op een politicus die snel aan invloed wint: Herr Adolf Hitler.

Begin

Dode broer, door jou zet ik na elf jaar mijn dagboek verder.

Einde

Rood zal het Jodenbloed zijn dat ze vergieten.

Recensies

(....)Hitler is overigens niet het enige historische personage dat Van Laarhoven laat acteren in ‘Dossier Feuerhand’. Ook Albert Einstein, Rudolf Hess, Joseph Roth en diverse andere bekende en beruchte figuren passeren de revue in zijn boek en het wonderlijke is … Van Laerhoven komt er nog mee weg ook, hetgeen knap is aangezien menig ander auteur de grens van het ongeloofwaardige daarmee zomaar had kunnen overschrijden(...) Van Laerhoven heeft een fraaie schrijfstijl. Zijn grootste kracht is waarschijnlijk zijn talent om met de spanningsboog in zijn verhaal te ‘spelen’. Zelfs wanneer de spanning even wat afneemt, houdt Van Laerhoven de aandacht vast. Als lezer verslap je geen moment.  Met ‘Dossier Feuerhand’ bewijst Van Laerhoven opnieuw dat hij zich kan meten met de grote schrijvers.
(Hanneke Tinor Centi op Hebban: https://www.hebban.nl/recensies/hanneke-tinor-centi-over-dossier-feuerhand - Nederland)
Bob Van Laerhoven (64) heeft zich voor Dossier Feuerhand goed ingelezen in deze turbulente periode. Hij schreef niet alleen een geromantiseerde vertelling over het leven van de dichter Paul Van Ostaijen in de Duitse hoofdstad. Van Laerhoven zoomt ook in op een groep intellectuelen die het Thule Genootschap vormden. De swastika was hun symbool en joden en communisten waren hun vijanden. Zo was dit genootschap de voorloper van Hitlers NSDAP (….)Van Laerhoven wil vooral het leven in 1921 in de smeltkroes Berlijn beschrijven met Van Ostaijen als gids. Vooral in het eerste deel doet hij dat meeslepend(….) Dossier Feuerhand heeft sterke passages, interessante personages en dramatische ontwikkelingen… 
(John Vervoort – De Standaard- België) 
Je moet Bob Van Laerhoven heten om in die kolkende naoorlogse jaren je weg te vinden en er een meesterlijke, spannende roman van te maken, waarin niet alleen Van Ostaijen maar ook Rudolf Hess, Bertolt Brecht en Floris Jespers een rol spelen. Het boek leest net zo psychotisch als het Duitsland van toen, waarin de mens op hol leek geslagen. Of het nu over Einsteins nieuwe fysica gaat, de door wetenschappers gepropageerde eugeneticatheorieën of Van Ostaijens kapotgesnoven genie, elk personage, historisch of verzonnen, krijgt vlees en vuur. Vijfwerf lof voor Van Laerhoven.
(Johanna Spaey – Knack Focus- België)
Bob van Laerhoven schreef met Dossier Feuerhand geen misdaadroman in de echte zin van het woord, maar het is wel een roman noir geworden(…)  nog zwarter dan zwart…Wat Van Laerhoven met het historische Parijs deed in De wraak van Baudelaire, doet hij hier net zo geloofwaardig met Berlijn (…) Je leest net de Berlijnse verhalen van Christopher Isherwood, die aan de basis liggen van de film Cabaret. En dan is er uiteraard de opkomst van het nationaal socialisme dat ontaardde in de massaslachting van joden, zigeuners en homoseksuelen, om van W.O. II nog niet te spreken. Eins Zwei, Eins Zwei, Eins Zwei...
(Walter Soethoudt – De twijfelaar - http://waltersoethoudt.blogspot.be/2017/ - België)


facebook twitter hyves mail

Share