Genomineerd voor de Hercule Poirotprijs
Japan, 1995. In Hiroshima brengt het lot een aantal mensen samen in een confrontatie die dramatisch afloopt. De diplomatenzoon Xavier Douterloigne keer terug naar Hiroshima, waar hij zijn jeugd heeft doorgebracht, om in het reine te komen met de dood van zijn zus. Inspecteur Takeda vindt een misvormde, dode baby onder het Vredesmonument, een herinnering aan het oorlogsverleden van de stad. Een crimineel, van wie wordt gezegd dat hij de Japanse demon Rokurobei incarneert, verdedigt meedogenloos zijn misdaadimperium tegen zijn dochter Mitsuko die hij waanzinnig acht. Op de achtergrond zindert het onuitwisbare verleden van Hiroshima na. De geheime experimenten van de Japanse geheime eenheid 731 tijdens WOII leggen een duistere smet op de keizerlijke familie.
Rokurobei jaagt ’s nachts.
“Met alle plezier, dokter, met alle plezier.”
“Een misvormde dode baby die inspecteur Takeda in 1995 aantreft onder het Vredesmonument in Hiroshima, vormt het begin van een hallucinant (lees)avontuur. Een gedurfde maar geslaagde poging om door middel van een spannend verhaal de blijvende worsteling met het verleden te laten zien van een hoogontwikkeld land. Een thriller zoals ze zelden verschijnen in het Nederlandse taalgebied. Prachtboek.”
— JVC in Thrillergids Vrij Nederland 2011, Nederland
“De sfeer doet denken aan de verfilmde manga Akira. De stijl is daarnaast ook uitstekend te noemen. De lezer zal zonder twijfel meer moeite hebben dit boek neer te leggen dan bij menig ander.
— Rory Ceulen in Boekenmagazine Inkt 11, Nederland
“Het verhaal zit geniaal in elkaar. Gaandeweg worden de karakters steeds meer met elkaar verbonden en wordt ‘Terug naar Hiroshima’ verweven tot een geheel dat wel zo weergaloos in elkaar zit, dat je het niet aan hebt zien komen. ‘Terug naar Hiroshima’ is meer dan een literaire manga met hoog niveau. Het bijzondere aan het verhaal is het psychologische aspect. Van Laerhoven bezit een prettige schrijfstijl; hij wijkt niet af van de hoofdzaken, waardoor je constant betrokken blijft bij de karakters. Van Laerhoven heeft met een eerder boek, ‘De wraak van Baudelaire’, de Hercule Poirotprijs gewonnen. Na het lezen van ‘Terug naar Hiroshima’ snap je precies waarom.”
— Eva Krap op www.bangersisters.nl ,Entertainment/Boekenworm 154, Nederland
“Van Laerhoven spint een ragfijn web van verhaallijnen waarin hij alle personages bijeenbrengt. Dat gebeurt in zijn fraaie stijl en met goed oog en openstaande antenne voor de Japanse samenleving anno 1995. De spanning is navenant en kent een gestage opbouw.”
Uiteraard staat op ‘Terug naar Hiroshima’ van Van Laerhoven ‘literaire misdaadroman’. Terecht deze keer en het accent ligt daarbij meer op het eerste woord dan op het tweede. Prachtboek.”
— Jos van Cann op thrillerboek.nl, Nederland
“Terug naar Hiroshima vertelt een complex, soms gruwelijk verhaal, intelligent gecomponeerd door een auteur die de grenzen van de misdaadroman op een originele manier aftast.”
— Fred Braeckman in Knack, België
“Bob Van Laerhoven is meesterlijk in het scheppen van sfeer, en ‘Terug naar Hiroshima’ baadt dan ook in een waas van groot onheil. Is dat te wijten aan de zwaar beladen historische plek, of is het gevoel van ontreddering typisch voor heel onze moderne samenleving?”
— Jan Haeverans in Knack, België
“Met ‘Terug naar Hiroshima’ weet schrijver Bob van Laerhoven de spanning perfect met drama af te wisselen. Het meeste indruk maakt het verslag van de zojuist gedropte atoombom en de gevolgen daarvan op de bewoners van Hiroshima. Dit alles wordt als een spannend en vooral zeer onderhoudend misdaadverhaal gepresenteerd.
Terug naar Hiroshima: een verrassende aanrader!”
— Kris Derks op crimezone.nl, Nederland
“Misschien wel de meest complexe Vlaamse misdaadroman ooit is “Terug naar Hiroshima” van Bob Van Laerhoven… Diverse verhaallijnen lopen nu eens parallel, verstrengelen dan weer en gaan uit elkaar. Van Laerhoven schreef met deze misdaadroman van internationale allure een magnum opus dat angstwekkend lang blijft nazinderen.
— Fred Braeckman in De Morgen, België
“’Terug naar Hiroshima’ is een wreed, incestueus drama, dat evengoed de tragedie van de atoombom als de onwerkelijkheid van een verkracht leven tracht te vatten in de hypersensitieve tijd van een economische instorting. De samenleving is een lijf. Gekwetst, gefolterd, geamputeerd. Zoals de menselijke geest. Voor de meerwaardezoeker.”
— Lukas De Vos in Boekenbeursnummer Knack, België
“Bob Van Laerhoven verrast met een ingenieus geconstrueerd verhaal dat door de breedte van de vertelling bewondering afdwingt.”
— John Vervoort in De Standaard, België
“De vervlechting van de verhaallijnen werkt prima om een ingewikkeld en spannend plot neer te zetten. Het duurt even voor je de verschillende personages kunt volgen, maar als je dat eenmaal door hebt, is er geen twijfel meer: je wilt deze spannende thriller uit lezen. En wel vandaag!
— © Marjo, 11 april 2011 op www.leestafel.info/spannende-boeken, Nederland
"De eerder trage ontwikkeling van het verhaal waarbij alle personages uiteindelijk mekaars pad kruisen stoort geenszins de verfijnde wijze waarop het totale verhaal verteld wordt. De lezer wordt bij bijna alle personages die maar mondjesmaat volledig worden “onthuld”, regelmatig op het verkeerde been gezet. Dit komt de spankracht van het verhaal zeker ten goede. Ook de uitdieping van de karakters, waarvan er toch een paar op zijn minst merkwaardig te noemen zijn, is dermate goed opgebouwd dat je het gevoel krijgt dat er bij ieder nieuw gegeven over een personage een tipje van de mysterieuze sluier wordt opgelicht. Een belangrijk hoofdpersonage is de stad Hiroshima zélf. De stad, waar het verhaal zich situeert, ademt als het ware nog steeds de gevolgen van de atoombom. Deze achtergrond creëert constant een ietwat sombere sfeer die het verhaal een extra diepte geeft. Het is ook duidelijk dat de auteur zijn huiswerk gemaakt heeft wat betreft het Japan van midden de jaren negentig. Dit zorgt voor een authenticiteit die het referentiekader van de verschillende verhaallijnen verheft boven een gewone opsomming van gebeurtenissen in een willekeurige stad. Kortom, dit boek is een aanrader voor iedere liefhebber van een misdaadverhaal dat af en toe eens grondig buiten de lijntjes kleurt."
- Wim Van Loock, www.alibimagazine.be